Dersin Adı | Yazınsal Mekanlar |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
FFD 571 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 7.5 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Yüksek Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | - | |||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, kurgusal alandaki mekânsal verilere başvurarak mekânın epistemolojisine katkıda bulunmak üzere alternatif araştırma yöntemler önermektir. Ders, ayrıca, sosyal ve kültürel verileri kurgusal alandaki mekânsal oluşumlarla ilişkilendirerek yazınsal mekânlar içinde yer alan sosyo-mekânsal bilginin zenginliğini vurgulayacaktır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Ders kapsamında, edebiyatın araçlarını kullanarak mekânı eleştirel okuma ve yeniden yorumlama aracılığıyla iki farklı disiplinin arakesitinde yeni bilgiler aranacaktır. Edebiyat, mekanı anlamanın diğer yollarını keşfetmek için bir esinlenme kaynağı olarak kullanılacaktır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş | |
2 | Mekansal çalışmalarda söylem ve söylem analizi | Basa, İ., “Linguistic Discourse in Architecture”, Unpublished PhD Thesis, Middle East Technical University, Ankara (2000). Tanyeli, U., “Söylem ve Kuram: Mimari Bilgi Alanının Sınırlarını Çizmek”, Mimarlık, 289: 38-41 (1999). Werth, P., “Text Worlds: Representing Conceptual Space in Discourse”, Longman, Singapore (1999). |
3 | Mekansal deneyim ve belleği açığa çıkarmak için yazınsal metinlerin potansiyeli | Livesey, G., “Fictional Cities”, Chora, ed. A. Perez-Gomez, S. Parcell, McGill-Queen’s University Press, Montreal ve Kingston, 109-122 (1994). Shonfield, K., “The Use of Fiction To Reinterpret Architectural and Urban Space”, Intersections, ed. I. Borden, J. Rendell, Routledge, London (2000). Tümer, G., “Mimarlıkta Edebiyattan Neden ve Nasıl Yararlanmalı? (Aragon’un Paris Köylüsü Üzerine Bir Örnekleme)”, Unpublished PhD Thesis, Ege University, İzmir (1981). |
4 | Antanın araçlarını anlamak | Emmot, C., “Narrative Comprehension”, Oxford University Press, Oxford (1999). |
5 | 20. yüzyıl modernitesi üzerine mekansal söylem | Berman, M., “All That Is Solid Melts Into Air: The Experience of Modernity, Verso, 1983. Henri Lefebvre, Everyday Life in the Modern World, Transaction Publishers, 1984. |
6 | Mekansal deneyimin anlatısal biçime dönüşmesinin analizi | |
7 | Kentsel mekanın yazınsal temsili I: İstanbul | Ayşegül Uğurlu, Orhan Pamuk Romanında Atmosfer, Unpublished Master Thesis, İstanbul Technical University, İstanbul, 2003. |
8 | Kentsel mekanın yazınsal temsili II: (Woolf ve Dickens’ın) Londra(‘sı) | |
9 | Kentsel mekanın yazınsal temsili III: (Kafka’nın) Prag(‘ı) ve (Zola’nın) Paris(‘i) | Harvey, D. Paris; City of Modernity, London: Routledge, (2006). Bely, A. Petersburg, London: Penguin (1983). |
10 | Mid-term | |
11 | Ütopyen edebiyatta mekanın yazınsal temsili | Halaç, H., “Hayal/Et Ülke/Li/Ler ve Mimarlık”, Unpublished Master Thesis, Gazi University, Ankara (2001). Rona, F., “Utopia and Predictions: An Aspect of Architectural Conceptualization”, Unpublished Master Thesis, Middle East Technical University, Ankara (1973). |
12 | Distopyen edebiyatta mekanın yazınsal temsili | Ellul, J., “Search for an Image”, Images of the Future: The Twenty-first Century and Beyond, ed. R. Bundy, Prometheus Books, New York (1976). James, E., “Science Fiction in the Twentieth Century”, Oxford University Press, New York (1994). Saatçioğlu, E., “Alternate Realities in Ursula K. Le Guin’s City of Illusions, Rocannon’s World, Planet of Exile, and The Left Hand of the Darkness”, Dokuz Eylül University, İzmir, (2002). Toran, Ö., “Looking Backward 2000-1887, Men Like Gods ve Brave New World: Ütopya, Karşı Ütopya ve Marksist Eleştiri”, Unpublished Master Thesis, Ankara University, Ankara, (1998). |
13 | İç mekanın yazınsal temsili I | Karaosmanoğlu, Y.K., Kiralık Konak, İletişim Yayınları, İstanbul, (2008). Aynsley, J., and Grant, C, eds., Imagined Interiors: Representing the Domestic Interior since the Renaissance, London: V&A Publications, 2006. |
14 | İç mekanın yazınsal temsili II | Woolf, Virginia, Jacob’s Room, Penguin Books, London (1968). |
15 | Final Review | |
16 | Dönemin gözden geçirilmesi |
Ders Kitabı | Yukarıda listelenen kitaplar, dersin web sayfasındaki power point sunumlar ve eğitseller |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Benjamin, W., “Paris the Capitol of the Nineteenth Century”, in Tiedeman R., ed. The Arcades Project, Harvard: Harvard Press (2002). Butor, M., "The Space of the Novel," ln Inventory: Essays by Michel Butor, New York (1968). Cook, G., “Discourse and Literature: The Interplay of Form and Mind”, Oxford University Press, Oxford (1994). Crysler, G., Writing Spaces, Discourses of Architecture, Urbanism, and the Built Environment, 1960‐2000, Routledge (2003). Fairclough, N., “Critical Discourse Analysis: The Critical Study of Language”, Longman, London, 2, 10 (1999). Frisby, D., Cityscapes of Modernity, Cambridge: Polity Press, (2007). Guédon, J.R., “Disiplinaşırı Bilgi Olarak Mimarlık”, Any Seçmeler, der. H. Pamir, Mimarlar Derneği Yayınları, Ankara, 3: 100-107 (1998). Harmanşah, Ö., Mekansal Hikayeler, Mimarlık, 274, 1998, p. 23. Howarth, D., “Discourse”, Open University Press, Buckingham, Philedelphia, 134 (2000). Johnstone, B., “Discourse Analysis and Narrative”, The Handbook of Discourse Analysis, ed. D. Schiffrin, D. Tannen, H.E. Hamilton, Blackwell Publishers, Massachussets, 635-49 (2001). Mills, S., “Discourse”, Routledge, London ve New York, 52 (1997). Nora, P., Hafıza Mekanları, trans. M. E. Özcan, Dost Yayınları (2006). Paschalidis, G., “Modernity as a Project and Self-Criticism: The Historical Dialogue between Science Fiction and Utopia”, Science Fiction-Critical Frontiers, ed. K. Sayer, J. Moore, St. Martin’s Press, New York, 35-47 (2000). Süveydan, Ş., “Mimarlık Teorisi Üzerine Tezler”, Mimarlık, 289: 24-37 (1999). Thomas A. Markus and Deborah Cameron , The Words Between theSpaces, Buildins and Language , Routledge, (2002). |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 15 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 30 |
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 15 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 60 | |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 40 | |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 4 | 60 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | |||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 30 | |
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 20 | |
Final Sınavı | 1 | 82 | |
Toplam | 240 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | lisans programında edinilen uygulamalı bilgi birikimini tasarım araştırmalarının teorik alanı aracılığıyla genişletir, | X | ||||
2 | tasarım teorileri ve sosyal bilimlerdeki araştırma yöntemleri aracılığıyla kavram ve fikirleri değerlendirir, verileri yorumlamak ve inceler, | X | ||||
3 | küresel ve/veya çevresel kriz süreçlerinde yaşanan tasarım problemlerini belirler ve tasarım uygulamacıları için olası çözümler geliştirir, | |||||
4 | geçmiş tasarım uygulamalarıyla ilgili olarak yaşam kültürü tarihindeki bilgi birikimini genişletir, | X | ||||
5 | günlük yaşamdaki yerel uygulamaları araştırmaya teşvik etmek ve edinilen sonuçları tasarım çözümleri üretmek üzere değerlendirir, | |||||
6 | çeşitli tasarım disiplinleri arasındaki etkileşimi kolaylaştırır ve karmaşık sorunları çözmek için ortak çalışmaları teşvik eder, | X | ||||
7 | tasarım eğitiminde uygulanmak üzere tasarım araştırmalarının sonuçlarını değerlendirir, | X | ||||
8 | tasarım uygulamalarındaki dönüşümü hızlandırmak amacıyla yeni üretim araçlarını, teknolojileri ve üretim malzemelerini araştırmaya teşvik eder, | X | ||||
9 | sosyal ve çevresel sorumlulukları içselleştirmek üzere tasarım uzmanlıklarına karşı etik bir yaklaşım edinir, | |||||
10 | bir yabancı dili kullanarak tasarım alanı ile ilgili bilgileri izler ve meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kurar, | X | ||||
11 | tasarım alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır (“European Computer Driving Licence”, Advanced Level”). Advanced Level”). |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest